Her i weekenden lancerede Nordic Basketball deres basket-webshop, som vil levere træningsudstyr til alle aktive basketball-spillere. Ikke kun i Danmark, men i hele norden. Det værende til både ungdomsspillere, fritidsspillere og professionelle. Partner i Nordic Basketball, Frederik Glavind fortæller lidt om idéen med hele konceptet bag ”Nordic Basketball”.
”Ideen med Nordic Basketball er ret simpelt fortalt, at blive stedet for alt basketball i Danmark og resten af Norden,” indleder han og fortsætter.
”Nu har vi startet ud med lanceringen af webshoppen i Danmark, men vi vil ikke ’bare’ være en webshop. Nordic Basketball skal også være stedet, som man går hen for at finde inspiration om alt andet, som har med basketball at gøre – træning, kost, motivation osv.”
”Derudover vil vi give de danske (og på sigt nordiske) basketball klubber en fantastisk partner, hvor de altid kan regne med kvalitet, service og assistance. Det skal blandt andet ske via klubbernes klubside på nordicbasketball.com og ved en pop-up shop i hallerne.”
I bund og grund vil Nordic Basketball sørge for de besværlige ting i et klubliv, så klubberne kan koncentrere sig om de vigtige ting. Alt sammen gøres med et mål i sigte.
”Alt i alt, vil vi gerne give klubberne de bedste muligheder for at fokuserer på deres kerne kompetencer; træne og udvikle gode spillere, imens vi står for design, produktion og levering af tøj til dem og deres medlemmer. Derved kan vi sammen få dansk basketball til at udvikle sig!”
Mangel på basketudstyr gav idéen
For de to iværksættere af projektet, gav dette projekt egentlig lidt sig selv. Med fleres år i basketverdenen, har de hver i sær manglet et sted at shoppe det rette udstyr. Med Nordic Basketball håber de at kunne være den medspiller i en hverdag med basketball.
”Min partner, Andreas Meilby, spiller professionelt i Basketligaen og jeg er selv ungdomstræner. Derved bruger vi begge rigtig meget tid i hallen og har en god fornemmelse af hvad der er efterspørgsel på – både indenfor den mere professionelle basketball verden, men også indenfor ungdomsafdelingerne og de forskellige interessenter der er involveret,” fortæller Frederik Glavind om deres fælles baggrund indenfor Basketball, og fortæller videre hvad der gav dem idéen.
”Da vi begge har oplevet nogle mangler på markedet og har siddet med idéer til at gøre ting bedre, så valgte vi at hoppe ud i det. En af hovedtingene her, er at det skal være let – både for klubber og spilere. Det skal blandt andet ske via vores pop-up shop, som vi sætter op ude hos vores partnerklubber og derved kommer ud hvor kunderne er.”
Butikken har allerede et godt sortiment af velkendte basketbrands, men de håber løbende at kunne udvide sortimentet med flere varer og mærker, alt efterspørgselen fra kunderne.
”Som tidligere nævnt, så kommer vi til at have klubtøj fra vores partnerklubber. Men derudover så vil vi også bolde, træningsudstyr, sportscare, NBA tøj og lignende. Vi har allerede aftale med nogle fantastiske brands i Joma, Mitchell & Ness, SKLZ, Stance, Molten osv. og har generelt set oplevet en super stemning omkring vores projekt.Vores mål er kontinuerligt at udvide vores produkt sortiment, så vi kan udfylde alle behov for klubberne og spillerne.”
Inspiration og hjælp skal styrke basketball i Danmark
I sidste måned dukkede der pludselig nogle billeder og tekst op, fra en gruppe danske basketballspillere i Kina. Det var Nordic Basketballs partner, Andreas Meilby, der var frontfigur her. Og det skabte da også en hvis interesse for projektet. Men hvad gik den Kina-tur egentlig ud på?
”Andreas blev udtaget til et travel team, som skulle rejse rundt i Kina og spille imod forskellige Kinesiske hold samt et litauisk og amerikansk hold. Vi valgte derfor at benytte muligheden til også at fortælle resten af Basketball Danmark, hvad sådan en tur går ud på og hvad der sker.”
Det er også planerne at man vil se mere af sådanne tiltag i fremtiden. Ikke mindst for at inspirere ungdommen i dansk basket.
”Det er helt klart også et mål for os at inspirere og vi håber på at ungdomsspillere læser nogle af vores indlæg og for inspiration og motivation til at give den ekstra gas. Derfor håber vi på også at kunne gøre mere lignende Kina-turen i fremtiden – og have et tæt samarbejde med både professionelle spillere, trænere, ledere og også ungdomsspillere. Vi skal alle lære og inspireres af hinanden og udvikle dansk basketball.”
Her fra Fullcourt vil vi gerne ønske held og lykke med projektet, og lige vise vej til www.nordicbasketball.com Teamet bag Nordic Basketball er i hvert fald klar og parat til at tage i mod og hjælpe dig.
”Vi har utallige idéer og er så pumped på at komme videre med projektet!” afslutter Frederik Glavind med at fortælle.
Screenshot: Nordicbasketball.com
Casper er 34 år og partner i Fullcourt.dk Aps. Han står primært for den daglige drift af virksomheden bag hjemmesiden, og sørger for at al det tekniske omkring siden fungere. Derudover bidrager han med korte artikler og posts fra primært dansk basket.