Marketing er i den grad noget basketball i Danmark har manglet de seneste par år og nu ser det altså ud til, at dette er noget forbundet gerne vil satse stærkt på i fremtiden. Det er i sig selv en fantastisk nyhed for hele samfundet indenfor sporten.
Læs også: Nye og gamle ansigter træder til i DBBF
DBBF har for første gang nogensinde ansat en kommerciel chef, der i de kommende år skal forbedre eksponeringen af sporten til sådan en grad, at den kan kravle ind i de danske stuer. Fokus vil i denne stilling ligge det danske landshold, der har et stort projekt på dagsordenen.
Forbundet vil først og fremmest gerne skabe flere indtægter til eliteområdet, der skal sikre et bedre grundlag for dansk basketball i fremtiden, men også sikre en god og positiv udvikling. Derfor har man ansat Kristian Jakobsen, der i mange år har haft en central rolle med det kommercielle arbejde for Team FOG Næstved. Kristian fortæller i et interview med Fullcourt.dk, at han ser utrolig meget frem til opgaven.
”Arbejdet med den kommercielle udvikling af Landsholdene både indenfor salg og marketing ser jeg meget frem til. DBBF har en meget dygtig og kompetent medarbejderstab som jeg også glæder mig til at arbejde sammen med.
Jeg ser basketball som en af verdens stærkeste sportsgrene med masser af intensitet og tilhørende show og event for tilskuere og partnere til kampene.
Min erfaring med kommerciel sport og sponsorarbejde tager jeg med mig fra bl.a. Team FOG Næstved, hvor jeg har arbejdet med kommercielle indsatser på flere områder i de sidste 3 år.”
Nogle af de ting man gerne vil have indført er større indtægter, der kan sikre de bedst mulige forhold for det danske landshold. Et landshold der er i udvikling, og som man gerne vil satse endnu mere på i fremtiden.
Nu på forummet: Udvikling af Basketligaen
Derfor er jagten også gået i gang med at finde en hovedsponsor, der kan bidrage til udviklingen af sporten. Først og fremmest er det dog også vigtigt at få skabt det rette koncept. Et koncept som man på nuværende tidspunkt arbejder på højtryk for at få oprettet, idet man gerne ser sponsorerne bibeholde en vedvarende tillid til sporten.
”I første omgang starter vi med seniorherrerne da vi vurderer at det er der der er størst chance for at genere nogle midler, men efterfølgende skal vi selvfølgelig også have solgt både damelandsholdet og ungdommen så vi får råd til et komplet landsholdsprogram.
Første step er landsholdkampene til August, hvor vi i DBBF vil afvikle 3 spændende kampe i Forum Horsens. Allerede nu er billetterne til de 3 kampe sat til salg på billetto.dk, og vi arbejder allerede nu på at styrke landsholdet økonomisk for afvikling af de 3 landskampe og events i år.”
De nuværende planer er, at landsholdet spiller de kommende kvalifikationskampe i Horsens. Ideen og muligheden der blandt andet bliver talt om er dog at landsholdet i fremtiden ligesom i fodbold, vil kunne flytte sig på landsplan. Et resultat af dette projekt ville være, at flere tilskuere ville kunne få glæden af at opleve spillerne i netop deres hal. Et projekt der ifølge den nye kommercielle chef Kristian Jakobsen, ville kunne sikre en større synlighed for spillerne, og ikke mindst for sporten.
Et andet positivt projekt er desuden at dk4 har valgt at transmittere landskampene i august måned, hvilket også vil give sporten en stor synlighed, fortæller Kristian Jakobsen.
”Jeg er begejstret over at DBBF’s stærke samarbejdspartner DK4 sender alle 3 kampe på landsdækkende TV. Et samarbejde som jeg hilser meget velkommen, også i fremtidens koncept for landsholdet. DK4 har i min optik opnået status som Danmarks basketball kanal – og med dækning både NBA, Basketligaens kampe og nu også de danske landskampe, bliver basketballsporten nu eksponeret i endnu højere grad for hele Danmark.”
Hele projektet med den kommercielle indstilling bliver desuden ikke noget man skal forvente vil blive realiseret i løbet af kort tid, men derimod noget, der vil blive satset og bygget op på, i løbet af de kommende år Kristian Jakobsen understreger dog, at han ser meget positiv på sportens fremtid.
”Udviklingen af den kommercielle del på landsholdene er ikke noget vi udvikler til topniveau henover natten. Med det rigtige forarbejde og konceptudvikling af landholdprodukterne for evt. sponsorer og partnere, ser jeg ingen hindring for at vi sammen skaber et fantastisk produkt, som vil tiltrække endnu flere ressourcer og økonomi til basketballsporten på landsholdniveau. Jeg ønsker at udbrede kendskabet til basketball igennem markedsføring på flere niveauer som vil blive udført i hele landet, til gavn for så mange tilskuere, partnere og og sponsorer som muligt.
Fremtiden er ikke klarlagt endnu – Arbejdet begynder for alvor efter årets landskampe. Vi vil skabe det kommercielle koncept der skal skabe grundlaget for en økonomisk tilgang fra sponsorer via et fantastisk landsholdkoncept, som vil være interessant for danske virksomheder, både lokalt, regionalt og nationalt. Med nye samarbejdspartnere og sponsorer er det vores plan i de kommende år, at skabe landsholdbasketball for hele Danmark.”
Jeg ser fremtiden meget lys for basketballsporten, og vi har en stor mulighed for at skabe et fantastisk kommercielt basketballprodukt med Landsholdet. Jo større økonomisk tilgang, jo større og bedre produkt kan vi også skabe for publikum, tv og sponsorer fremadrettet.”
Boba er sidens administrerende redaktør. Han startede som journalist for Fullcourt i oktober 2010 og er i dag en af sidens mest dedikerede medlemmer. Han har erfaring fra bla. tre Final Four turneringer i Europas bedste klubturnering EuroLeague, Eurobasket 2015, massevis af danske kampe og finaler, samt både europæiske klub- og landskampe. Han har selv spillet Basketball i mange år, og har fulgt sporten siden barnsben, hvilket ikke er overraskende, da han stammer fra den basketball-glade nation Serbien.
